Sztuczna inteligencja pojawia się coraz częściej, w różnych obszarach życia. Tym razem algorytmy sztucznej inteligencji wdrożone zostały przez PZU. W czym mogą one pomóc? Jak zmieni się rynek ubezpieczeń?
Algorytmy sztucznej inteligencji – w czym pomogą PZU?
Wprowadzenie algorytmów sztucznej inteligencji, po przeprowadzeniu testów – okazało się strzałem w dziesiątkę. Sztuczna inteligencja ma pomagać w procesie likwidacji szkód komunikacyjnych. Zastosowanie tej technologii pozwala na znaczne skrócenie czasu potrzebnego do usunięcia szkody. Uczenie maszynowe (machine learning) i automatyczna analiza obrazów (computer vision) to metody, które poddano próbom. Nowa technologia została sprawdzona rzetelnie – do testów użyto zdjęć z aż 20 000 szkód komunikacyjnych. Algorytmy sztucznej inteligencji wdrożone przez PZU są w stanie nie tylko określić wielkość szkody i poprawnie nazwać każdy element samochodu, ale też zalecić wymianę lub naprawę danej części czy podzespołu. PZU szacuje, że sprawy będą dzięki temu rozwiązywane dziesięć razy szybciej.
Czy Algorytmy sztucznej inteligencji wdrożone przez PZU obniżą jakość obsługi klientów?
PZU za nadrzędny cel od zawsze stawiało sobie utrzymanie najwyższego standardu obsługi klienta. Także wówczas, gdy zgłasza on szkodę komunikacyjną. Czy wprowadzenie sztucznej inteligencji, która wykonywać będzie zadania dotąd należące do pracowników towarzystwa ubezpieczeniowego sprawi, że klienci będą obsługiwani bardziej niedbale? Nic bardziej mylnego. Sztuczna inteligencja jest w stanie wyselekcjonować 90% dokumentacji potrzebnej do obsługi szkody na najwyższym poziomie. Pozostałe 10% wciąż będą obsługiwali pracownicy ubezpieczyciela. PZU zapewnia, że jakość świadczonych usług nie spadnie. Celem towarzystwa ubezpieczeniowego jest jedynie przyspieszenie procesu, aby klienci czekali na rozwiązanie swoich spraw krócej.
Wprowadzenie sztucznej inteligencji nie ma więc za zadanie pomagać pracownikom w wykonywanych przez nich zadaniach i skupiać się na tym, co wymaga wiedzy eksperckiej, czego nie jest w stanie wykonać maszyna. Ilość pracowników zatem nie ulegnie zmianie, sztuczna inteligencja ich nie zastąpi, a jedynie usprawni ich pracę.
Nad czym jeszcze pracuje PZU?
Wprowadzenie sztucznej inteligencji do procesu likwidacji szkód komunikacyjnych nie jest ostatnim słowem PZU w obszarze korzystania z nowych technologii. W ramach struktur PZU działa Laboratorium Innowacji, które szuka firm i startupów mogących zaproponować ciekawe rozwiązania możliwe do wykorzystania w branży ubezpieczeniowej. Również algorytmy sztucznej inteligencji wdrożone przez PZU nie są dziełem pracowników towarzystwa, a skorzystanie z tej technologii jest możliwe dzięki współpracy ubezpieczyciela z europejskim startupem. PZU nie ukrywa jednak, że wciąż poszukuje firm, które zajmują się przetwarzaniem informacji zgromadzonych w dużych bazach danych, cyfryzacją procesów oraz nowymi możliwościami interakcji z klientami.
PZU – lider w obszarze innowacji
Grupa PZU to firma, która ma obecnie największy udział w rynku ubezpieczeniowym w Polsce. Może poszczycić się 37% udziałem w ubezpieczeniach majątkowych i komunikacyjnych oraz 46% udziałem w rynku ubezpieczeń na życie. W 2018 roku odnotowała także największy od pięciu lat zysk netto. Wszystkie te sukcesy PZU zawdzięcza między innymi poszukiwaniom nowych technologii i wykorzystywaniu ich w procesie sprzedaży ubezpieczeń i naprawy szkód.
- Październik miesiącem świadomości i profilaktyki raka piersi - 16 października 2020
- Jak działa telemedycyna? - 15 września 2020
- Polisa Nadziei – polisa OC/AC, dzięki której każdy może pomóc - 7 września 2020