Ogólne

Bezpieczeństwo ruchu drogowego w raporcie PIU – raport PIU z 2017 roku wciąż aktualny

5/5 - (4 votes)

Na bezpieczeństwo ruchu drogowego ma wpływ wiele czynników. Na niektóre można wpłynąć, na inne nie. Każdy wypadek to tak naprawdę suma zbiegów różnych okoliczności. Wiele jednak zależy od zachowania kierowców oraz organizacji ruchu. Czy na drogach w Polsce jest bezpiecznie? Czy sytuację można poprawić? 

Bezpieczeństwo ruchu rogowego – od czego zależy?

Ponad dwa i pół tysiąca osób w ciągu ostatniego roku straciło życie w wypadkach drogowych. Jeszcze więcej zostało rannych – z policyjnych danych wynika, że aż 34 110 osoby doznały uszczerbku na zdrowiu. To przerażające dane, ale nawet jedna osoba, która zginie w wypadku, to o jedną za dużo. Czy jednak możliwe jest całkowite wyeliminowanie wypadków i kolizji? Prawdopodobnie nie. Ale możliwe jest poprawianie bezpieczeństwa w oparciu o świadomość, co powoduje zagrożenie. Na liście czynników, które powodują niebezpieczeństwo są oczywiście takie, na które kierowca nie ma bezpośredniego wpływu:

  • złe warunki pogodowe,
  • śliska jezdnia,
  • ograniczona widoczność,
  • niewłaściwe zachowanie innych uczestników ruchu,
  • niebezpieczne ukształtowanie terenu,
  • niewłaściwa budowa newralgicznych miejsc na drodze (np. ograniczona widoczność na skrzyżowaniu).

Ale bezpieczeństwo na drodze uzależnione jest także od zachowania samego kierowcy i jego zdolności do prowadzenia pojazdu. Niestety oprócz niskiej koncentracji czy zmęczenia wciąż pojawia się problem braku trzeźwości. 

Bezpieczeństwo ruchu drogowego w raporcie PIU - raport PIU z 2017 roku wciąż aktualny

Raport Polskiej Izby Ubezpieczeń z 2017 roku

W 2017 roku, czyli dwa lata temu, Polska Izba Ubezpieczeń przygotowała raport dotyczący bezpieczeństwa ruchu drogowego. Strategia poprawy bezpieczeństwa drogowego w Polsce to dokument, który analizuje powody, dla których na drogach nie jest bezpiecznie, przedstawia działania podejmowane w Polsce, mające służyć poprawie sytuacji, omawia Narodowy Program Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego oraz proponuje inicjatywy, które powinny zostać podjęte.

Strategia poprawy bezpieczeństwa drogowego w Polsce – co wynika z raportu?

Choć raport przedstawia dane dotyczące bardzo wielu aspektów bezpieczeństwa ruchu drogowego, kilka faktów wydaje się najciekawszych.

  • Piesi

Przede wszystkim ze zgromadzonych danych wynika, że w porównaniu z innymi państwami bardzo duża część wypadków w Polsce przebiega z udziałem pieszych. Stanowią oni aż 35% wszystkich poszkodowanych. To dwa razy więcej niż na przykład w Czechach, Niemczech czy Hiszpanii. 

  • Miejscowość

Z raportu wynika także, że duża część wypadków w Polsce, znacznie większa niż w innych europejskich krajach, ma miejsce w miastach. Aż 47% osób, które zginęły w wyniku wypadku drogowego, zginęło na obszarach miejskich. To średnio o 10% więcej niż w innych częściach Europy. 

  • Motocykle

Jeśli chodzi o typ pojazdów to sytuacja w Polsce nie różni się o tej, która odnotowywana jest za granicą. Wszędzie na 100 000 pojazdów najwięcej śmiertelnych wypadków dotyczy motocyklistów. Z raportu wynika także, że od 2012 roku w Polsce sytuacja się sukcesywnie poprawia. Ale także w innych krajach Europy co roku odnotowuje się mniej wypadków śmiertelnych z udziałem motocykli. 

  • Samochody ciężarowe

Niewątpliwym sukcesem jest szybszy niż w innych krajach spadek ofiar śmiertelnych wśród kierowców ciężarówek. Ale szybka poprawa sytuacji pozwoliła jedynie na osiągnięcie takiej samej ilości tragedii, co w innych państwach – w 2017 roku sytuacja w Polsce nie odbiegała od tej za granicami naszego kraju. Jest to o tyle istotne, że Polska może się poszczycić pierwszym miejscem w Europie jeśli chodzi o wielkość ładunków przewiezionych samochodami. Jesteśmy liderem jeśli chodzi o przewozy międzynarodowe. Tym istotniejsze wydaje się zatem zwiększanie bezpieczeństwa wśród kierowców samochodów ciężarowych.

Bezpieczeństwo ruchu drogowego – czy można mówić o poprawie sytuacji?

Niestety z danych statystycznych wynika, że od publikacji raportu PIU na temat bezpieczeństwa ruchu drogowego w 2017 roku, sytuacja nie uległa poprawie. Mimo podejmowanych działań wciąż dochodzi do takiej samej ilości wypadków. Dlaczego tak jest? Mimo coraz bardziej bezpiecznych samochodów i coraz lepszych dróg, wciąż winę za większość wypadków ponosi kierowca. Niedostosowanie prędkości czy nieustąpienie pierwszeństwa wciąż stanowią powód większości wypadków. Wydaje się więc, że tylko wzrost świadomości kierowców może być receptą na sytuację na drogach.

Przeczytaj także: Bezpieczniejsze samochody od 2022 roku? Jakie zmiany pojawią się w przepisach?

Ubezpieczenie OC i AC 

The following two tabs change content below.

Karolina Burzyńska

Od 2017 roku redaktor Przewodnika Ubezpieczeniowego. Związana z branżą ubezpieczeniową od kilku lat. Dzięki zamiłowaniu do dziennikarstwa internetowego Poradnik tworzony przez specjalistów nabiera kształtu przyjaznego odbiorcom.

Chcesz być na bieżąco? Zapisz się na nasz newsletter!

Zawarte są w nim informacje odnośnie proponowanych polis, które obecnie są najbardziej aktualnymi newsami na polskim rynku ubezpieczeniowym.

Nie znalazłeś dla siebie odpowiedniego ubezpieczenia?

Pozwól nam na indywidualny dobór polisy do Twoich potrzeb. Pomogą Ci nasi eksperci!

ubezpieczenie OC