Zadzwoń teraz:
Ogólne

Jak uniknąć zakażenia koronawirusem?

Koronawirus jest coraz bardziej realnym zagrożeniem dla Polaków – pojawia się bowiem w coraz większej ilości krajów, w tym położonych blisko naszych granic. Choć w Polsce nie potwierdzono jeszcze żadnego przypadku zachorowania, warto wiedzieć, jak uniknąć zakażenia koronawirusem. Co możemy zrobić?

Lęk przed zakażeniem

Wiele osób zakażonych koronawirusem zmarło. Tysiące ludzi na świecie chorują. W mediach pojawia się coraz więcej doniesień o ich stanie zdrowia. Nic zatem dziwnego, że świat ogarnia ogromny lęk, który jest poważnym problemem. Czy faktycznie należy się bać? Być może. Ale trzeba pamiętać, że choć wiele osób zmarło z powodu zakażenia, znacznie więcej przeszło chorobę bez powikłań. Zarażenie koronawirusem przypomina grypę – i tak właśnie przechodzone jest w znacznej większości przypadków. Trzeba przy tym pamiętać, że wiele można zrobić, aby uniknąć zarażenia, nawet jeśli wirus pojawi się w Polsce.

Środki ostrożności

Choć pojawienie się wirusa w Polsce niesie ogromne zagrożenie, wiele można zrobić, aby uniknąć zakażenia. Przede wszystkim należy zachować środki ostrożności.

  • Dbaj o higienę bardziej niż zwykle

Większe ryzyko zakażenia oznacza, że bardziej niż na co dzień należy dbać o higienę. W tym celu trzeba przede wszystkim często myć ręce, zwłaszcza po kontakcie z obcymi ludźmi. Warto też pamiętać, aby nie wkładać rąk do ust, nie jeść nieumytymi dłońmi oraz nie przecierać oczu.

  • Częściej sprzątaj

W miejscach, z których korzysta wiele osób, należy także częściej sprzątać. Niezbędne jest mycie sprzętów dotykanych przez wszystkich, takich jak klamki, poręcze, stoły, sprzęty – warto używać do tego celu antybakteryjnych substancji.

  • Środki ostrożności w kuchni

Aby uniknąć zakażenia warto także zrezygnować z używania wspólnych naczyń do jedzenia i picia. 

  • Unikaj tłumów

Wiele miast na świecie – w tym także w Polsce – odwołało imprezy masowe. Jeśli zaś odbywają się one planowo, warto rozważyć rezygnację z udziału w nich. W obliczu ryzyka zakażenia koronawirusem należy także ograniczyć odwiedzanie miejsc, w których przebywa na raz wiele osób, takich jak na przykład galerie handlowe.

  • Zrezygnuj z podróży

W czasie podwyższonego ryzyka zakażenia wirusem warto także w miarę możliwości zrezygnować z podróży. Najbardziej niebezpieczne są samoloty na międzynarodowych trasach, ale także podróż pociągiem czy autobusem może zwiększać ryzyko zakażenia. Jeśli jednak podróż jest konieczna – należy bacznie obserwować swoje samopoczucie i w razie jego pogorszenia niezwłocznie zgłosić ten fakt obsłudze.

  • Uważaj na kichanie!

Kichanie nie jest możliwe do wyeliminowania, jednak jeśli przydarza się to w miejscu publicznym, należy zasłaniać usta łokciem, a nie dłonią – i używać jednorazowych chusteczek, które po użyciu powinny natychmiast zostać wyrzucone do kosza.

  • Jeśli źle się czujesz – zostań w domu

Ważne jest, aby osoby, które poczują się gorzej, odizolowały się od współpracowników, przyjaciół, a nawet rodziny. Aby zapobiec ewentualnemu rozprzestrzenianiu się choroby, w razie objawów (takich jak gorączka czy suchy kaszel) należy bezwzględnie pozostać w samotności i skontaktować się z lekarzem, który pomoże stwierdzić, czy choroba może być wynikiem zarażenia koronawirusem.

  • Unikaj kontaktu ze zwierzętami

Koronawirus

Zwiększenie odporności -jak uniknąć zarażenia koronawirusem?

Aby uniknąć zakażenia ważne jest, aby zmienić swoje zachowanie – ale można także zadbać o lepszą odporność. Lepiej przygotowany organizm nie zarazi się tak szybko jak ten, który z powodu obniżonej odporności jest bardziej narażony na infekcje. Co zatem można zrobić?

  • Immunoglobuliny A

Immunoglobuliny A znajdują się w ślinie, łzach oraz śluzie dróg oddechowych. Tymi właśnie drogami wnika do organizmu koronawirus, jest to więc pierwsza bariera, jaką napotka. Najłatwiejszą możliwością zwiększenia immunoglobulin A w organizmie jest post. 14 dni postu zwiększa ich ilość aż o 24%! Kolejną możliwością na zwiększenia stężenia immunoglobulin jest spożywanie probiotyków. Pomocna jest także witamina A, którą należy suplementować.

  • Witamina D3

Aby zwiększyć odporność należy zadbać o odpowiedni poziom witaminy D3. Trzeba jednak pamiętać, że przy dużych niedoborach suplementowana witamina najpierw zostanie zużyta do ich pokrycia, dopiero zaś w drugiej kolejności do budowania odporności. Należy zatem przyjmować ją profilaktycznie znacznie wcześniej, niż odporność będzie naprawdę potrzebna.

  • Melatonina

Udowodniono, że hormon snu zwiększa skuteczność większości komórek układu odpornościowego. Zmniejszone stężenie powoduje znaczny spadek odporności. Należy ją zatem podawać – ale z badań wynika, że podniesienie odporności występuje wyłącznie wtedy, gdy podawana jest popołudniu. 

Przeczytaj także: Koronawirus uderza w turystykę

Ubezpieczenie na życie

The following two tabs change content below.
Karolina Burzyńska

Karolina Burzyńska

Od 2017 roku redaktor Przewodnika Ubezpieczeniowego. Związana z branżą ubezpieczeniową od kilku lat. Dzięki zamiłowaniu do dziennikarstwa internetowego Poradnik tworzony przez specjalistów nabiera kształtu przyjaznego odbiorcom.

Chcesz być na bieżąco? Zapisz się na nasz newsletter!

Zawarte są w nim informacje odnośnie proponowanych polis, które obecnie są najbardziej aktualnymi newsami na polskim rynku ubezpieczeniowym.

Nie znalazłeś dla siebie odpowiedniego ubezpieczenia?

Pozwól nam na indywidualny dobór polisy do Twoich potrzeb. Pomogą Ci nasi eksperci!