Ubezpieczenia na życie

Dlaczego Polacy nie kupują ubezpieczeń na życie?

W Polsce ubezpieczenia na życie cieszą się rosnącą popularnością, ale wciąż produkt ten jest kupowany rzadko. W 2018 roku mniej niż 9 milionów mieszkańców naszego kraju posiadało polisę. To niewiele. Dlaczego Polacy nie kupują ubezpieczeń na życie? 

Statystyki dotyczące ubezpieczeń na życie

Badania dotyczące polis i tego, dlaczego Polacy nie kupują ubezpieczeń na życie, co jakiś czas przeprowadzają różne towarzystwa ubezpieczeniowe. Z tych, które Vienna Life zleciło firmie IMAS International wynika, że połowa osób, które kupują ubezpieczenia lub zmieniają zakres ochrony istniejącej polisy podejmuje działania dopiero po wystąpieniu szkody. Śmierć bliskiej osoby czy ciężka choroba są więc impulsem do tego, aby przyjrzeć się ubezpieczeniu. Badanie, które Vienna Life powtarza co kilka lat pokazuje, że priorytety nie zmieniają się. Dla Polaków – tak teraz jak i kilka lat temu – najważniejsza jest rodzina. Jednak większość osób posiadających ubezpieczenie najbardziej obawia się bycia ciężarem dla najbliższych (jest to aż 78%), znacznie mniej osób (tylko 57%) kupuje ubezpieczenie, aby zapewnić bezpieczeństwo finansowe najbliższym. 

Z jakiego powodu Polacy kupują ubezpieczenie na życie?

Aby znaleźć odpowiedź na pytanie dlaczego Polacy nie kupują ubezpieczeń na życie, trzeba najpierw ustalić, co jest motywacją dla tych, którzy je mają. Najwięcej osób decyduje się na zakup ochrony z powodu powiększenia się rodziny. Zarówno zawarcie związku małżeńskiego i planowanie potomstwa jak i pojawienie się dzieci na świecie, są przyczyną podjęcia próby zwiększenia ochrony dla najbliższych. Osoby samotne ubezpieczają się znacznie rzadziej.

Przeczytaj także: Ubezpieczenie na życie AVIVA. Czy polisy dla singli są potrzebne?

Dlaczego Polacy nie kupują ubezpieczeń na życie?

Badania dotyczące powodów zakupu i przyczyn rezygnacji z ubezpieczeń na życie przeprowadziła także firma Concordia. Towarzystwo to próbowało znaleźć odpowiedź na pytanie, dlaczego Polacy nie kupują ubezpieczeń na życie. Wynika z niego, że aż 1/3 osób nieposiadających polisy tłumaczy ten fakt względami ekonomicznymi. Oznacza to, że świadomość konieczności wykupienia ochrony istnieje, ale strach przed zobowiązaniami finansowymi każe zrezygnować z zakupu polisy. Warto się więc zastanowić, co Polacy myślą o cenie ubezpieczeń. Wiele osób nie zadaje sobie bowiem trudu sprawdzenia, ile taki produkt mógłby kosztować. Czy rzeczywiście jest to ogromny wydatek? Nie zawsze – ale niewiele osób zdaje sobie z tego sprawę. Przekonanie o tym, że polisa jest droga zniechęca do jej zakupu jeszcze przed przeprowadzeniem kalkulacji.

Inne powody braku polisy

Statystyki pokazują, że względy ekonomiczne nie ja jedynymi powodami, dla których Polacy rezygnują z ochrony. Wiele osób – aż 34% ankietowanych w badaniu Cncordii – po prostu nigdy się nad tym nie zastanawiała. Duża ilość codziennych obowiązków skupia uwagę na czymś innym i takie osoby być może kupiłyby ubezpieczenie, ale o tym nie myślą. Z kolei 22% ankietowanych osób twierdzi, że polisa najzwyczajniej nie jest im potrzebna. Być może wynika to z braku wiedzy na temat funkcji, jakie może spełniać polisa. Możliwość zabezpieczenia bliskich przed skutkami śmierci to bowiem podstawowa, ale nie jedyna forma ochrony, jaką daje ubezpieczenie na życie. O zakupie ochrony warto także pomyśleć wtedy, gdy jedna z osób w związku małżeńskim zaczyna zarabiać dużo więcej. Podnosi się wówczas standard życia całej rodziny, a w przypadku nagłej utraty zdolności do pracy – może on się dramatycznie obniżyć.

Brak zaufania do towarzystw ubezpieczeniowych

Wszystkie przeprowadzane badania pokazują, że Polacy mają także bardzo ograniczone zaufanie do firm ubezpieczeniowych. Spotkanie z agentem wzbudza wiele obaw, a ubezpieczenie na życie przez internet (zobacz też: AVIVA – Smart Life. Czy warto kupić polisę na życie przez internet?) wydaje się nie spełniać oczekiwań.

Przeczytaj także: Dlaczego warto się spotkać z agentem? Rozmawiamy z agentem ubezpieczeniowym

Warto więc znaleźć czas i zapoznać się z ofertami ubezpieczeń, aby zyskać świadomość, co tak naprawdę może dać polisa na życie i ile może kosztować. Konieczne jest także prowadzenie kampanii informacyjnych dotyczących konsekwencji i przebiegu spotkań z agentami ubezpieczeniowymi. Lęk przed spotkaniem jest bowiem zupełnie nieuzasadniony, a może być powodem rezygnacji z polisy.

Ubezpieczenie na życie 

The following two tabs change content below.

Karolina Burzyńska

Od 2017 roku redaktor Przewodnika Ubezpieczeniowego. Związana z branżą ubezpieczeniową od kilku lat. Dzięki zamiłowaniu do dziennikarstwa internetowego Poradnik tworzony przez specjalistów nabiera kształtu przyjaznego odbiorcom.

Chcesz być na bieżąco? Zapisz się na nasz newsletter!

Zawarte są w nim informacje odnośnie proponowanych polis, które obecnie są najbardziej aktualnymi newsami na polskim rynku ubezpieczeniowym.

Nie znalazłeś dla siebie odpowiedniego ubezpieczenia?

Pozwól nam na indywidualny dobór polisy do Twoich potrzeb. Pomogą Ci nasi eksperci!

ubezpieczenie OC