Ogólne

Jak zrobić zakupy online i nie dać się oszukać?

Ogłoszenie epidemii koronawirusa spowodowało zamknięcie wielu sklepów i choć coraz więcej z nich jest otwartych – wciąż niektóre oferują wyłącznie sprzedaż produktów w internecie. Jak zrobić zakupy online i nie dać się oszukać?

Zakupy online – coraz popularniejsze

W czasie epidemii nawoływano do pozostania w domu. Zresztą zamknięte były zarówno galerie handlowe, jak i niektóre mniejsze sklepy. Jeśli więc potrzebny był jakiś zakup – częściej niż zwykle zaczęliśmy sięgać do internetu. Wiele witryn odnotowało znaczny wzrost sprzedaży, zysk zauważyły także firmy kurierskie. Online załatwiano także wiele spraw urzędowych, głównie w ten sposób sprzedawano także polisy ubezpieczeniowe. Polacy nauczyli się korzystać z internetu – nie mięli innego wyjścia, gdyż nawet urzędy zamknięto. Do internetu sięgnęli nawet ci, którzy zwykle tego nie robią. Jednak okazało się szybko, że internet to nie tylko korzyści płynące z łatwości dokonywania transakcji, ale także niebezpieczeństwa.

Przeczytaj także: Ubezpieczenie online – wygodnie i bez wychodzenia z domu

Oszustwa w internecie

Niestety wiele transakcji w internecie obarczonych jest ryzykiem – może się bowiem zdarzyć, że sprzedający jest oszustem. W internecie wiele jest „sklepów”, które tak naprawdę nie istnieją, a zamówione produkty nigdy nie trafiają do kupującego. Nawet w tak popularnym serwisie, jak Allegro, zdarzają się nieporozumienia. Większość z nich da się rozwiązać za pomocą konsultantów serwisu, jednak po wyczerpaniu wszystkich możliwości i nieotrzymaniu produktu lub konfliktu ze sprzedającym – jedyną możliwością jest zgłoszenie sprawy na policji. Niestety nie wszystkie sprawy udaje się rozwiązać i czasem pieniądze przepadają. 

Jak zrobić zakupy online i nie zostać oszukanym?

Niektóre firmy, takie jak banki, urzędy czy ubezpieczalnie – zabezpieczają transakcje i nie ma zagrożenia, że użytkownik zostanie okradziony. Ale w przypadku sklepów online sytuacja jednak nie wygląda tak dobrze i spiesząc się – można łatwo wpaść w sidła oszusta. Na co trzeba uważać, żeby transakcja przebiegła bezpiecznie?

  • Fałszywe strony internetowe

Przede wszystkim trzeba zwracać uwagę na to, przez jaką stronę pośrednika wykonywany jest przelew. Często bowiem zdarza się, że popularne serwisy są podrabiane, a oszuści chcą nie tylko wyłudzić pieniądze, ale także uzyskać dostęp do konta bankowego. Przede wszystkim więc należy sprawdzać adresy stron internetowych. Te, które są szyfrowane, mają adres zaczynający się od „https”, nie zaś „http”. Warto także wiedzieć, że w internecie nie ma dwóch takich samych adresów stron, dlatego oszuści często nieznacznie zmieniają adres. Najdokładniej należy się przyglądać adresom stron banków oraz pośredników finansowych. 

  • SMSy z potwierdzeniem płatności

Kolejnym błędem często popełnianym przez internautów jest odruchowe wykonywanie przelewu i nieczytanie SMSów z potwierdzeniem dostępu do konta (zwykle zabezpieczenie polega na wpisaniu SMS kodu i w tej właśnie wiadomości zawarte są dane dotyczące przelewu). Przede wszystkim należy zatem sprawdzić numer konta, na który dokonywany jest przelew oraz jego kwotę. 

  • Promocje

Niestety często internauci dają się skusić atrakcyjnym ofertom. Ale jeśli oferowany produkt kosztuje w danym miejscu połowę ceny rynkowej, można podejrzewać oszustwo.  Co gorsza tak kusząca promocja zwykle jeszcze bardziej usypia czujność – kupujący chce jak najszybciej wykonać przelew, zanim oferta zniknie. Niestety trzeba pamiętać, że cudów nie ma i rzadko się zdarza, że w danym miejscu cena jest faktycznie tak dużo niższa.

Co zrobić, jeśli zakup to jednak oszustwo?

Jeśli okaże się, że transakcja nie doszła do skutku, warto pamiętać przede wszystkim o swoich prawach i wiedzieć gdzie zgłosić nieuczciwego sprzedawcę. Ważny jest przepis, który w wielu przypadkach pozwala załatwić sprawę – jeśli oszustwo polega na tym, że towar nie jest zgodny z opisem, konsument ma dwa tygodnie na odstąpienie od umowy zawartej na odległość, czyli jest tak w przypadku każdego zakupu online.

 Jak zrobić zakupy online i nie dać się oszukać?

Jeśli jednak produkt nie dotarł, warto spróbować najpierw zlokalizować sprzedawcę i spróbować samodzielnie załatwić sprawę. Nie każda taka sytuacja to oszustwo i w wielu przypadkach udaje się dojść do porozumienia. Jeśli jednak jest to niemożliwe – najlepiej w pierwszej kolejności skontaktować się ze swoim bankiem. Nawet jeśli przelew już wyszedł, często udaje się odzyskać pieniądze. Kolejnym krokiem powinno być zgłoszenie sprawy u rzecznika spraw konsumenta. Ale to nie ostatnia możliwość – w skrajnych przypadkach można sprawę zgłosić na policji. Co prawda rozstrzygnięcie jej zwykle trwa długo, ale często udaje się odzyskać stracone pieniądze. Takie postępowanie pomaga także w zlokalizowaniu oszustów, którzy często zostają ukarani i nie mogą już oszukać kolejnych osób.

ubezpieczenie sprzętu

The following two tabs change content below.

Tomasz Litke

Specjalista ds. ubezpieczeń. Wciąż poszukuje nowych rozwiązań, które pomogą klientom znaleźć najlepszą ofertę. Wspiera także agentów ubezpieczeniowych organizując szkolenia i dzieląc się swoją wiedzą. W wolnych chwilach pisze artykuły dla Poradnika, dzięki którym łatwiej odnaleźć się w świecie ubezpieczeń.

Chcesz być na bieżąco? Zapisz się na nasz newsletter!

Zawarte są w nim informacje odnośnie proponowanych polis, które obecnie są najbardziej aktualnymi newsami na polskim rynku ubezpieczeniowym.

Nie znalazłeś dla siebie odpowiedniego ubezpieczenia?

Pozwól nam na indywidualny dobór polisy do Twoich potrzeb. Pomogą Ci nasi eksperci!

ubezpieczenie OC