Młodzi ludzie są najbardziej zainteresowani nowymi możliwościami. To oni najlepiej sobie radzą z deskorolkami, hulajnogami czy innymi pojazdami z grupy UTO. W jakim wieku jednak zaczynają odpowiadać za szkody, jeśli zdarzy się wypadek? Kiedy nastolatek odpowiada za szkody samodzielnie?
Poruszanie się UTO i rowerami przez osoby nieletnie
Aby dowiedzieć się, kto w ogóle może korzystać z UTO i rowerów w mieście, warto poznać przepisy. Określają one minimalny wiek i wymagania, jakie trzeba spełnić, aby móc korzystać z tego typu sprzętów. Przede wszystkim warto zapoznać się z paragrafem 47b ustawy Prawo o ruchu drogowym. Zawiera on definicję wszystkich pojazdów, które coraz częściej pojawiają się na ulicach miast, znanych pod wspólną nazwą UTO (Urządzenia Transportu Osobistego):
Urządzenie transportu osobistego -urządzenie konstrukcyjne przeznaczone do poruszania się wyłącznie przez kierującego znajdującego się na tym urządzeniu, o szerokości nieprzekraczającej w ruchu 0,9 m, długości nieprzekraczającej 1,25 m, masie własnej nieprzekraczającej 20 kg, wyposażone w napęd elektryczny, którego konstrukcja ogranicza prędkość jazdy do 25 km/h
Dotąd przepisy wyróżniały w 47 punkcie ustawy tylko rower, a po zmianie – także przyczepkę rowerową. Dopisanie kolejnego punktu pozwala zdefiniować, czym są UTO. Pełne brzmienie dokumentu można znaleźć tutaj.
Warto także wiedzieć, jak należy poruszać się hulajnogą czy segway’em. Takie pojazdy, w myśl artykułu 16 ustawy, mogą poruszać się jezdnią tylko wtedy, gdy dopuszczalna na niej prędkość wynosi max 30 km/h. Jeśli na drodze można jechać szybciej – możliwe jest poruszanie się UTO chodnikiem, jednak tylko wtedy, gdy brak jest ścieżki rowerowej, a szerokość chodnika przekracza 2 m.
Przepisy dotyczące jazdy rowerem
Rowerem natomiast można się poruszać dopiero po ukończeniu 10 roku życia. Młodszy rowerzysta jest zaś traktowany jako osoba piesza. Może poruszać się jednośladem po chodniku, jednak wyłącznie pod opieką osoby dorosłej. Kiedy osiągnie 10 lat, może ubiegać się o wydanie karty rowerowej – obowiązkowego dokumentu, który uprawnia do samodzielnego poruszania się rowerem. Egzamin składa się z dwóch części: teoretycznej i praktycznej. Co ciekawe, aby ubiegać się o uprawnienie, nie trzeba samodzielnie organizować egzaminu ani odwiedzać Wojewódzkiego Ośrodka Transportu Drogowego. Uprawnienie nadaje bowiem nieodpłatnie dyrektor szkoły podstawowej, po otrzymaniu pisemnej zgody rodziców. Jeśli zaś osoba ubiegająca się o uprawnienia nie jest uczniem szkoły podstawowej, może się zgłosić do dyrektora Wojewódzkiego Ośrodka Transportu Ruchu Drogowego lub przedsiębiorcy prowadzącego ośrodek szkolenia kierowców, który zdobył dodatkowe kwalifikacje w tym zakresie. Po ukończeniu 18 roku życia dokument ten nie jest wymagany, trzeba jednak znać przepisy ruchu drogowego, aby poruszać się rowerem.
Kto odpowiada za wyrządzone szkody?
Z powyższych danych wynika, że już dziesięciolatek może poruszać się zarówno rowerem, jak i hulajnogą czy segway’em. Kto jednak poniesie odpowiedzialność za szkody, które podczas jazdy może wyrządzić? Choć przepisy w tym zakresie się zmieniają, obecnie w Polsce za swoje czyny odpowiedzialność karną ponoszą osoby, które ukończyły 17 lat. Oznacza to, że osoby, które nie osiągnęły tego wieku, nie mogą ponosić odpowiedzialności karnej za przewinienia. Jednak mogą zostać wezwane przed sąd rodzinny i spędzić jakiś czas w zakładzie poprawczym.
Kto odpowiada za szkody wyrządzone przez dziecko poniżej 17 roku życia?
Istnieje jednak jeszcze jedna granica, o której warto pamiętać. Otóż przed 17, a po 13 roku życia, sprawa rozstrzygana jest indywidualnie. Nastolatkowi może bowiem zostać zasądzone nakazanie naprawienia szkody z własnych dochodów. Jeśli zaś takich nie uzyskuje (co jest jasne w tym wieku) – z przyszłego majątku.
Odpowiedzialność za szkody wyrządzone prze dziecko poniżej 13 roku życia
Jeśli sprawcą szkody jest dziecko, które nie osiągnęło jeszcze 13 lat, odpowiedzialność finansową poniosą rodzice. Za zniszczony samochód, na który wpadło dziecko będą musieli zapłacić z własnej kieszeni, chyba że posiadają OC w życiu prywatnym. Taka polisa może też ustrzec przed koniecznością naprawy szkody osobowej, która może okazać się znacznie bardziej kosztowna.
- Październik miesiącem świadomości i profilaktyki raka piersi - 16 października 2020
- Jak działa telemedycyna? - 15 września 2020
- Polisa Nadziei – polisa OC/AC, dzięki której każdy może pomóc - 7 września 2020