Bez względu na to, jaki zawód wykonujesz, może zdarzyć Ci się wypadek podczas pełnienia obowiązków. Niektóre profesje są bardziej narażone na groźne sytuacje, inne mniej, ale wypadek charakteryzuje się tym, że jest sytuacją, której nie można było przewidzieć. Jeśli wskutek takiego zdarzenia potrzebujesz pomocy medycznej, należy Ci się świadczenie, które pozwoli Ci odzyskać wydane na ten cel pieniądze. Kto jednak wypłaci odszkodowanie za wypadek przy pracy?
Odszkodowanie za wypadek przy pracy – komu się należy?
Za wypadek przy pracy uznaje się wydarzenie o charakterze nagłym i niemożliwym do przewidzenia, które miało miejsce podczas wykonywania obowiązków wynikających z zapisów umowy między przedsiębiorcą a pracownikiem. Dokładne okoliczności dojścia do zdarzenia uznawanego za wypadek przy pracy określa art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 30 października 2002 r. o ubezpieczeniu społecznym z tytułu wypadków przy pracy i chorób zawodowych.
W każdej zatem sytuacji, gdy pracownik poniesie szkodę na zdrowiu w wyniku nieprzewidzianego zdarzenia, powinien otrzymać odszkodowanie za wypadek przy pracy.
Kto powinien wypłacić odszkodowanie za wypadek przy pracy?
Każdy pracownik objęty jest ubezpieczeniem, którego składki opłaca pracodawca. Oznacza to, że Zakład Ubezpieczeń Społecznych zobowiązany jest wypłacić świadczenie, jeśli dojdzie do zdarzenia ubezpieczeniowego. Czy zatem z tego tytułu pracownik zawsze otrzyma odszkodowanie za wypadek przy pracy? Owszem, jednak nie koniecznie świadczenie będzie w stanie pokryć wszystkie niezbędne koszty leczenia. Jeśli świadczenie wypłacone przez ZUS nie pokryje w całości powstałej szkody, pracownik, który jest poszkodowany, ma prawo domagać się brakującej kwoty od swojego pracodawcy. W takiej sytuacji najbardziej widać, jak bardzo przydaje się ubezpieczenie OC zakładu pracy. Jeśli bowiem firma nie posiada stosownej polisy, pracodawca, z którym pracownik zawarł umowę, musi pokryć koszty z własnego majątku.
Jak wygląda procedura ubiegania się o odszkodowanie za wypadek przy pracy?
Aby otrzymać odszkodowanie za wypadek przy pracy od Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, niezbędne jest zgromadzenie oraz złożenie stosownych dokumentów.
- Wniosek
Pierwszym z nich jest wniosek o odszkodowanie za wypadek przy pracy. Trzeba w nim podać przede wszystkim okoliczności, w jakich doszło do wypadku. Jeśli istnieją jacyś świadkowie zdarzenia, to właśnie w tym dokumencie należy ich wymienić.
- Opinia lekarza
Do wniosku należy dołączyć opinię lekarza. Wszelkie dokumenty, jakie będą świadczyć o uszczerbku na zdrowiu, zostaną utworzone po wypadku. Zaświadczenia wydawane są w kilku egzemplarzach i należy pamiętać, aby w każdym przypadku jeden zostawić dla siebie.
Odszkodowanie za wypadek przy pracy – jak wygląda obieg dokumentów?
Poszkodowany, który zgromadzi ww. dokumenty, powinien przekazać je płatnikowi składek, a więc pracodawcy. Ten zaś ma znacznie więcej obowiązków, których musi dopełnić, aby Zakład Ubezpieczeń Społecznych wypłacił pracownikowi świadczenie. Do ZUS należy bowiem dostarczyć:
- wniosek, określający rodzaj świadczenia, które ma być wypłacone,
- dane identyfikacyjne przedsiębiorcy, który jest płatnikiem składek poszkodowanego,
- dane ubezpieczonego, któremu ma być wypłacone odszkodowanie,
- protokół wypadkowy (zamiennie z kartą wypadku),
- zaświadczenie lekarskie, określające stan zdrowia poszkodowanego,
- dokument potwierdzający odbycie przez poszkodowanego wymaganego szkolenia BHP,
- oświadczenie o przyjęciu zgłoszenia o wystąpieniu wypadku.
Złożenie powyższych dokumentów umożliwia otrzymanie przez pracownika odszkodowania za wypadek przy pracy.
Odszkodowanie za wypadek przy pracy, który spowodował trwałą utratę zdrowia
W przypadku każdego wypadku przy pracy poszkodowany ma prawo przede wszystkim do zasiłku chorobowego. Wynosić on będzie każdorazowo 100% podstawy zapomogi. Ale to nie wszystko. Jeśli wypadek był poważny i spowodował trwały uszczerbek na zdrowiu albo jest powodem konieczności długotrwałego leczenia czy rehabilitacji, dodatkowo pracownik w ramach odszkodowania za wypadek przy pracy otrzyma jednorazowe świadczenie. Jednak wielkość szkody i stopień uszczerbku na zdrowiu zostanie ustalony dopiero po zakończeniu leczenia, które może trwać długo. Wszystkie powyższe informacje dotyczą także wyłącznie tych osób, które wykonują obowiązki w oparciu o umowę o pracę.
Warto zauważyć, że jak wynika z powyższej analizy, przedsiębiorca, który zatrudnia pracowników, powinien posiadać stosowne ubezpieczenie dla firmy, aby w razie kosztów wynikających z wypadku przy pracy, nie musieć pokrywać strat przewyższających świadczenie z NFZ z własnego majątku.
- Październik miesiącem świadomości i profilaktyki raka piersi - 16 października 2020
- Jak działa telemedycyna? - 15 września 2020
- Polisa Nadziei – polisa OC/AC, dzięki której każdy może pomóc - 7 września 2020