Typowe biuro rachunkowe prowadzi zwykle działalność w trzech obszarach. Są to:
- prowadzenie ksiąg rachunkowych,
- doradztwo podatkowe,
- obsługa kadrowo – płacowa.
Przez długi czas dwie pierwsze czynności podlegały obowiązkowemu ubezpieczeniu OC a tylko trzecia z nich nie wymagała takiej polisy. Po zmianie przepisów obowiązkowe OC dotyczy jedynie prowadzenia ksiąg rachunkowych, w pozostałych przypadkach – mamy pełną swobodę działania. Dla przedsiębiorców oznacza to z jednej strony łatwiejsze założenie biura rachunkowego i niższe opłaty – z drugiej jednak strony przewiduje się, że na tych właśnie obszarach, które nie podlegają już obowiązkowemu OC, dochodzić będzie do największej ilości konfliktów między biurami a ich klientami. Dziś aby założyć biuro muszą być spełnione tylko trzy warunki. Jest to brak prawomocnego wyroku skazującego za przestępstwa dotyczące wiarygodności dokumentów, przestępstwa skarbowe – i kilka innych opisanych w ustawie. Ponadto trzeba mieć pełną zdolność do wykonywania czynności prawnych oraz posiadać obowiązkowe ubezpieczenie OC dla biur rachunkowych – ale tylko w sytuacji, kiedy świadczone usługi są objęte takim obowiązkiem.
Ubezpieczenie biura rachunkowego
W praktyce większość biur rachunkowych oferuje kompleksową obsługę firm. Oznacza to, że poza usługami księgowymi – zajmują się także doradztwem podatkowym oraz sprawami kadrowymi. W dobie ogromnej konkurencji na rynku także w tym obszarze – nie można ograniczać swoich usług tylko do wybranych przestrzeni aby nie tracić klientów. Ogromna konkurencja przekłada się także na ceny świadczonych usług, które z roku na rok maleją. Oznacza to, że dla właściciela biura dobrowolne ubezpieczenie dodatkowe jest istotnym wydatkiem w budżecie firmy. Wysokość składek zależy od ubezpieczyciela a zakres ochrony można sprawdzić w porównywarce ubezpieczeń.
Ubezpieczenie OC biura rachunkowego
Nie warto jednak oszczędzać na dobrowolnej polisie. Prowadzenie tego typu działalności jest związane z ryzykiem popełnienia błędu lub niedopatrzenia, które naszego klienta może sporo kosztować. Oczywiste zatem jest, że będzie w stosunku do nas wysuwał roszczenia, które pokryje ubezpieczenie OC – o ile będziemy takie mieć. Koszty, na które narażamy się nie posiadając polisy mogą być bardzo wysokie a składki za taką ochronę są w porównaniu do nich niewielkie. Trzeba pamiętać, że nawet jeśli biuro podlega obowiązkowemu ubezpieczeniu – polisa nie daje nam pełnego bezpieczeństwa. Chroni tylko od zdarzeń związanych z prowadzeniem ksiąg rachunkowych bo tylko ten zakres działalności objęty jest obowiązkiem ubezpieczenia. Zarówno te biura, które nie świadczą takich usług – jak i te, których oferta jest szersza – powinny wykupić dobrowolne ubezpieczenie OC. Osobno wykupimy pakiet pokrywający ryzyko związane z naliczaniem podatków – a inna oferta dotyczy czynności kadrowo – płacowych. Aby się w tym nie pogubić można skorzystać z porównywarki ubezpieczeń, dzięki której nie musimy czytać warunków wielu polis, na podstawie najważniejszych informacji możemy dokonać przynajmniej wstępnej selekcji ofert. Największą oszczędnością czasu jednak jest korzystanie z usług doświadczonego doradcy, który pomoże nam podjąć decyzję.
- Październik miesiącem świadomości i profilaktyki raka piersi - 16 października 2020
- Jak działa telemedycyna? - 15 września 2020
- Polisa Nadziei – polisa OC/AC, dzięki której każdy może pomóc - 7 września 2020