Sąsiad zalał Ci mieszkanie? Podczas burzy złamane drzewo uszkodziło dach Twojego domu? Złodzieje wybili szybę i ukradli wartościowe przedmioty? Łapiesz się za głowę, nie wiedząc co począć? To proste – teraz (o ile miałeś wykupione ubezpieczenie mieszkania) powinieneś zgłosić powstałą szkodę do ubezpieczyciela.
Procedura zgłoszenia szkody w każdym towarzystwie ubezpieczeniowym zazwyczaj przebiega w podobny sposób, jednak dopełnienie formalności nieco się różni. W jakim czasie oraz w jakiej formie powinniśmy zgłosić szkodę, znajdziemy w ogólnych warunkach ubezpieczenia (OWU) naszej polisy.
Gdy zastanie Cię szkoda…
Po wystąpieniu szkody pamiętaj, by przed przybyciem na miejsce zdarzenia przedstawiciela TU nie zmieniać stanu faktycznego zdarzenia. W tym momencie powinieneś:
- zrobić zdjęcia, aby udokumentować przyczynę oraz szkodę,
- zabezpieczyć mienie przed powiększaniem się szkody,
- w przypadku szkody w mieszkaniu – poinformować administratora budynku,
- w przypadku wandalizmu, kradzieży z włamaniem – zgłosić zdarzenie na policję.
Co należy zrobić, by szybko otrzymać świadczenie?
W zależności od rodzaju szkody (pożar, zalanie, kradzież) przygotuj niezbędne dokumenty oraz informacje z miejsca zdarzenia:
- dowód osobisty,
- numer polisy, z której zgłaszana jest szkoda,
- data, godzina i miejsce powstania szkody,
- przebieg (okoliczności) zdarzenia,
- przyczyny i opis zakresu szkody np.: uszkodzenie dachu, zerwane rynny, w przypadku zalania ścian i sufitu – wymiary i ilość otworów (okien, drzwi), wymiary zacieków, etc.,
- wykaz uszkodzonych ruchomości (faktura, data zakupu, wartość),
- dowód własności uszkodzonej nieruchomości,
- dane innych uczestników szkody – w przypadku, gdy występują w szkodzie (np. staż pożarna, administracja, sprawca),
- dane Twojego banku niezbędne do wypłaty odszkodowania: nazwa banku, numer rachunku bankowego.
Następnie powiadom ubezpieczyciela o powstałej szkodzie. Możesz to zrobić na kilka sposobów:
- telefonicznie,
- on-line,
- e-mailem,
- osobiście w placówce.
Nie ulega wątpliwości, że najprostszym i najszybszym sposobem będzie uzupełnienie formularza na stronie internetowej ubezpieczyciela.
Pamiętaj o czasie!
Czas zgłoszenia jest bardzo ważny i zwykle wynosi od 3 do 7 dni od zaistnienia szkody. Artykuł 818 § 3 Kodeksu cywilnego stanowi, że brak powiadomienia ubezpieczyciela w określonym terminie może skutkować odpowiednim zmniejszeniem odszkodowania, szczególnie, jeżeli naruszenie przyczyniło się do zwiększenia szkody lub uniemożliwiło ubezpieczycielowi ustalenie okoliczności i skutków wypadku. Zapis taki znajduje się też w każdym dokumencie OWU.
Niedotrzymanie tego terminu zazwyczaj skutkuje zmniejszeniem wysokości odszkodowania odpowiednio do zakresu niemożliwych do ustalenia następstw szkody.
- Kup ubezpieczenie – wspomóż Fundację „Pokonać Endometriozę” - 2 marca 2021
- Szalejące wichury? Jak uzyskać odszkodowanie za mienie zniszczone? - 30 czerwca 2020
- Ostrzeżenia przed burzami – anomalii pogodowych w Polsce tego lata nie zabraknie - 18 czerwca 2020