Mimo że ubezpieczenie AC należy do obowiązkowych i ma je każdy właściciel pojazdu, nie jest to jednoznaczne z tym, że możemy być zawsze pewni wypłaty odszkodowania. Jakie są najczęstsze wyłączenia od odpowiedzialności ubezpieczeniowych w polisach komunikacyjnych?
Ubezpieczyciel może albo odmówić wypłaty świadczeń objętych ubezpieczeniem, albo wypłacić je tylko częściowo na podstawie zapisów w Ogólnych Warunkach Ubezpieczenia, jeśli okoliczności powstania danej szkody są objęte wyłączeniami od odpowiedzialności ubezpieczeniowej.
Ważne, gdzie nastąpiła szkoda
Podstawową kwestią jest zasięg działania polisy – może obejmować tylko Polskę i kraje Unii Europejskiej. Od maja 2004 r. w myśl Porozumienia Wielostronnego ubezpieczenie komunikacyjne jest ważne we wszystkich państwach UE oraz kilku innych, takich jak:
- Andora,
- Islandia,
- Norwegia,
- Szwajcaria
- Serbia (od 2012 r.)
Ubezpieczony nie musi w tych krajach pokazywać jakichkolwiek dodatkowych dokumentów poza dowodem rejestracyjnym pojazdu i prawem jazdy. Służby w tych krajach z góry mogą założyć, że posiadając ważny dowód rejestracyjny właściciel pojazdu ma też polisę OC.
Dokument tzw. Zielonej Karty, czyli międzynarodowego certyfikatu ubezpieczeniowego, musi posiadać przy sobie właściciele pojazdu, jeśli udaje się do państw objętych tzw. systemem Zielonej Karty. Są to:
- Albania,
- Białoruś,
- Bośnia i Hercegowina,
- Czarnogóra,
- Iran,
- Izrael,
- Macedonia,
- Maroko,
- Mołdawia,
- Rosja,
- Tunezja,
- Turcja,
- Ukraina.
Zieloną Kartę można kupić zarówno na terenie Polski, jak i poza jej granicami. Ubezpieczyciele często oferują ją gratis jako dodatek do pakietu polis komunikacyjnych. Jeśli Zielonej Karty nie mamy, za wszystkie szkody, do jakich doszło na terenie wymienionych państw będziemy musieli zapłacić z własnej kieszeni.
Aktualność dokumentów i terminowość składki
Podstawowymi wyłączeniami, obecnymi w każdej polisie komunikacyjnej jest brak aktualnych dokumentów, jeśli miał on wpływ na powstanie szkody. Chodzi o:
- brak aktualnych badań technicznych pojazdu w przypadku szkody powstałej w wyniku złego stanu technicznego pojazdu,
- brak ważnego prawa jazdy osoby kierującej w momencie zdarzenia.
Oba wymienione powody wynikają z przepisów prawa – zgodnie z obowiązującymi przepisami pojazd bez ważnych badań technicznych nie ma prawa poruszać się po drogach, a kierowca bez prawa jazdy – zasiąść za kierownicą. Jeżeli mimo braku dokumentów posiadacz pojazdu korzysta z pojazdu, musi liczyć się z konsekwencjami.
Równie ważne jest także to, czy ubezpieczony zapłacił w terminie składkę za ubezpieczenie OC. Zazwyczaj profesjonalni agenci ubezpieczeniowi przypominają swoim klientom o zbliżającym się terminie opłacenia składki, zwłaszcza że najczęściej robimy to raz do roku. Nieuregulowanie składki w terminie może być też podstawą do wypowiedzenia umowy przez ubezpieczyciela.
Inne ważne wyłączenia
Typowymi dla polisy OC wyłączeniami są też:
- kierowanie pojazdem pod wpływem alkoholu, środków odurzających, leków psychotropowych itp., jeśli fakt ten miał wpływ na powstanie szkody,
- celowe uszkodzenie samochodu,
- niska wartość szkody (minimalna wartość szkody jest zwykle określana w warunkach umowy).
- brak należytej staranności w zabezpieczeniu pojazdu przed kradzieżą.
Ostatni podpunkt dotyczy sytuacji, gdy kierowca nie zabezpieczył pojazdu lub np. lekkomyślnie zostawił w publicznym miejscu kluczyki, dokumenty, czy inne urządzenia służące do sterowania zabezpieczeniami przeciwkradzieżowymi bądź też nie aktywował autoalarmu.
To najczęstsze wyłączenia w polisach OC, co nie znaczy, że ubezpieczyciel nie może dać ich więcej. Dlatego warto dokładnie czytać Ogólne Warunki Ubezpieczenia i unikać sytuacji, gdy ubezpieczyciel nie wypłaci nam ubezpieczenia z winy naszej lekkomyślności czy niedbalstwa.
- Kup ubezpieczenie – wspomóż Fundację „Pokonać Endometriozę” - 2 marca 2021
- Szalejące wichury? Jak uzyskać odszkodowanie za mienie zniszczone? - 30 czerwca 2020
- Ostrzeżenia przed burzami – anomalii pogodowych w Polsce tego lata nie zabraknie - 18 czerwca 2020