Zmiany klimatyczne powodują, że więcej osób przygląda się funkcjonowaniu współczesnego świata. Coraz więcej się mówi o zniszczeniu ekosystemu, zatruciu środowiska. Ale jest jeszcze jeden aspekt – ekologiczne życie jest tańsze. Jakie oszczędności może dać ekologia w firmie?
Czy ekologia w firmie się opłaca?
Wprowadzenie zmian w działalności firmy, które pozwalają jej funkcjonowanie uczynić bardziej ekologicznym, przynosi wiele korzyści. Wszystkie są równie ważne. Można wymienić choćby najważniejsze:
- Poprawa wizerunku firmy
Ekologia w firmie daje powód, by o niej mówić i pisać. A to oznacza, że marka staje się bardziej rozpoznawalna i lepiej postrzegana przez odbiorców. Jeśli do wyboru są usługi czy produkty dostarczane przez przedsiębiorstwo drastycznie zaśmiecające środowisko – i takie, które oferuje firma troszcząca się o przyrodę – konsumenci wybierają te drugie.
- Ekonomia
Ekologia w pracy pozwala także zaoszczędzić pieniądze. O tym, co można zrobić aby praca firmy była tańsza, będzie mowa poniżej.
- Edukacja
Wprowadzenie w firmie ekologicznych zwyczajów pozwala uświadomić pracownikom, jak niewiele trzeba, aby żyć zdrowiej i nie rujnować środowiska. Takie nawyki być może zostaną przeniesione do domów, co sprawi, że także więcej gospodarstw domowych będzie prowadzonych z troską o środowisko. Zwiększanie świadomości ma kluczową rolę w zmniejszaniu zanieczyszczenia świata.
Jakie oszczędności mogą wynikać z ekologii w firmie?
Ekologia w ostatnich latach stała się bardzo modna. Powstało mnóstwo produktów, które są określane tym mianem, w przeciwieństwie do wszystkich innych. Jeśli ktoś chce podążać za modą – faktycznie, ekologia może sporo kosztować. Ale wiele ekologicznych zwyczajów można wprowadzić w firmie – nie będą one generować dodatkowych kosztów, za to pomogą oszczędzać.
- Energooszczędne żarówki, czujniki ruchu
Przede wszystkim sprawdź, czy w Twojej firmie używane są żarówki energooszczędne. Jednorazowo jest to większy wydatek, ale na dłuższą metę się opłaca. Takie żarówki można wymieniać rzadziej, zużywają też mniej prądu. I przede wszystkim – mniej żarówek trafi na wysypiska. Ponadto jeśli w siedzibie firmy są miejsca, które odwiedza się rzadko – jak magazyn czy toaleta – warto pomyśleć o zainstalowaniu czujników ruchu. Ryzyko, że światło będzie się tam świeciło na okrągło – zniknie.
- Termostaty
Najbardziej ekonomicznym rozwiązaniem jest wprowadzenie jednej, uśrednionej temperatury – i termostatu, który wyłączy ogrzewanie, jeśli zostanie ona osiągnięta. To samo urządzenie może obniżać temperaturę w określonych godzinach. Przy ręcznym sterowaniu kaloryferami łatwo zapomnieć o zmniejszeniu temperatury przy opuszczaniu biura – wówczas ogrzewany jest zupełnie pusty lokal przez całą noc.
- Wyłączaj nieużywane urządzenia
Choć wygodniej jest rozpoczynać pracę, kiedy nie trzeba włączać komputera – dużo oszczędniej jest jednak nie zostawiać go w trybie uśpienia na noc. Dzięki temu, przy dużej firmie i wielu komputerach – można odnotować wyraźną różnicę w rachunkach za prąd.
- Cyfrowe dokumenty, papier z recyklingu
Ilość papieru, która trafia na półki w archiwach lub do niszczarek w dużych firmach, potrafi przyprawić o zawrót głowy. Tymczasem wiele dokumentów można przechowywać wyłącznie w formie cyfrowej – należą do nich na przykład faktury VAT czy polisy ubezpieczeniowe firmy. Nawet jeśli najważniejsze dokumenty są drukowane na porządnym, grubszym materiale – do codziennego użytku pracowników w zupełności wystarczy tańszy i bardziej ekologiczny papier z recyklingu.
- Mniejsze zamówienia
Warto także przyjrzeć się zamówieniom na materiały biurowe. Co prawda w hurcie taniej – ale to tylko pozorne oszczędności. Na przykład koperty czy taśmy klejące – z czasem tracą swoje właściwości i nie warto zamawiać ich na zapas – trafią bowiem do kosza. Ta sama zasada dotyczy druku materiałów reklamowych. Skoro najwięcej trzeba zapłacić za pierwsze 100 sztuk ulotek – może warto zamówić więcej? Na pewno wydruk kolejnych setek będzie tańszy, ale czy faktycznie potrzeba ich aż tyle? Wystarczy przecież, że zmieni się numer telefonu czy adres mailowy, aby przestały być one aktualne. Aby nie do kosza nie trafiły kolejne tony papieru, warto zamawiać tylko tyle, ile faktycznie będzie potrzebne. W przypadku firm, które drukują wiele materiałów reklamowych – nawet te niewielkie oszczędności na jednym zamówieniu mogą w skali miesiąca pozwolić na znaczne oszczędności.
- Akumulatory
Ekologia w firmie wymaga także ograniczenie ilości odpadów. Do takich z pewnością należą zużyte baterie. Są one trudne do utylizacji, dlatego najlepiej, żeby było ich jak najmniej. Tymczasem w dużych firmach ogromna ilość sprzętów działa właśnie na baterie. Wystarczy jednak wymienić je na akumulatory, aby móc używać ich wielokrotnie. Choć jednostkowo jest to większy wydatek – podobnie jak w kwestii żarówek – na dłuższą metę się opłaca.
Ekologia w firmie się opłaca
Jest wiele sposobów, aby uczynić działanie firmy ekologicznym. Część z nich wymaga nakładów finansowych na początku – na przykład zakup energooszczędnych żarówek. Ale na dłuższą metę wszystkie te działania przyniosą oszczędności, a świadomość, że firma działa ekologicznie, pozwoli właścicielowi spać spokojnie.
- Październik miesiącem świadomości i profilaktyki raka piersi - 16 października 2020
- Jak działa telemedycyna? - 15 września 2020
- Polisa Nadziei – polisa OC/AC, dzięki której każdy może pomóc - 7 września 2020