Kupując używany samochód konsument ryzykuje, że będzie on miał wiele ukrytych wad. Często sprzedający miał ich świadomość w momencie zawierania transakcji, ale celowo zataił pewne fakty aby uzyskać lepszą cenę. Zdarza się jednak, że samochód kupujemy od sprzedawcy, który nie jest pierwszym właścicielem pojazdu lub jest tylko pośrednikiem, co oznacza, że może nie mieć świadomości usterek. Czy od zawartej już umowy można odstąpić?
Odstąpienie od umowy kupna samochodu – ile dni?
Nowelizacja przepisów Kodeksu Cywilnego zmienia zasady odstępowania od umowy – ale wciąż umożliwia rezygnację z zakupu już po zawarciu transakcji. Co więcej – przedłuża czas, w którym można zauważyć wadę z 1 miesiąca do pełnego roku. Najprostszą drogą do rozwiązania umowy jest zapis, który można w niej zawrzeć, ale zwykle w przypadku używanego sprzętu czy samochodów – nie zostaje on umieszczony we wstępnej wersji umowy. Nie musisz się jednak martwić, jeśli go brakuje – w przypadku poważnych problemów z samochodem twoje żądania zostaną rozpatrzone mimo pominięcia tego zapisu. Konsument może bowiem w każdej sytuacji dochodzić swoich praw wynikających z tytułu rękojmi. Trzeba jedynie pamiętać, że możliwość taką mają tylko osoby fizyczne – przepisy nie dotyczą transakcji między firmami.
Jak dochodzić praw w przypadku stwierdzenia wad kupionego pojazdu?
Przede wszystkim podpisując umowę zwróć uwagę, czy nie ma w niej zapisu kupujący rezygnuje z uprawnień wynikających z rękojmi. Jeśli takie sformułowanie pojawia się w umowie, nie tracisz co prawda możliwości dochodzenia swoich praw – ale będziesz musiał udowodnić, że sprzedawca celowo zataił wadę. To niestety może nie być łatwe – a także może po prostu nie być prawdą. Dlatego najbezpieczniej dla konsumenta jest podpisać umowę bez takiego zapisu. W przypadku stwierdzenia, że kupiony towar (w tym przypadku samochód) jest wadliwy – masz prawo do:
- wezwania rzeczoznawcy, który oceni wartość ukrytej wady i na tej podstawie żądania zwrotu różnicy w cenie pomiędzy zakupionym towarem bez wady a tym, który trafił się Tobie,
- naprawy usterki na koszt sprzedającego,
- odstąpienia od umowy i zwrotu gotówki, którą zapłaciłeś za wadliwy wóz.
Pamiętaj jednak, że wszystkie żądania należy składać na piśmie i mieć potwierdzenie, że sprzedawca takowe otrzymał. Możesz to zrobić wysyłając list z potwierdzeniem odbioru. Zdarza się także, że sprzedawca odmawia zwrotu pieniędzy lub naprawy na własny koszt – dobrze wtedy jest mieć udokumentowanie wady na piśmie, które posłuży jako dowód w sprawie, jeśli trafi ona do sądu. Najlepszym rozwiązaniem jest skorzystanie z usług rzeczoznawcy. Najlepiej jednak zabezpieczyć się przed koniecznością dochodzenia swoich praw poprzez dokładne sprawdzenie stanu samochodu przed zakupem. Więcej na ten temat przeczytasz w artykule: Na co zwrócić uwagę przy kupnie samochodu?
- Październik miesiącem świadomości i profilaktyki raka piersi - 16 października 2020
- Jak działa telemedycyna? - 15 września 2020
- Polisa Nadziei – polisa OC/AC, dzięki której każdy może pomóc - 7 września 2020