Ubezpieczenia dla firm

Barista – zawód czy pasja? Jakie jest najlepsze ubezpieczenie kawiarni?

Wiele osób raz na jakiś czas myśli o tym, aby rzucić pracę i otworzyć klimatyczny lokal – kawiarnię lub restaurację. Z czym się wiąże ta praca? Czy warto zamienić bezpieczny etat na spełnienie marzeń o własnej kawiarni? Jakie ubezpieczenie kawiarni jest niezbędne?

Kto to jest barista?

Na pierwszy rzut oka wydaje się, że to osoba, która stoi za barem, uśmiecha się i parzy pyszną kawę rysując na niej piękne wzorki. Czy tak jest do końca? Przyglądamy się dziś pracy w kawiarni – jeśli marzysz o swoim biznesie w tej branży – powinieneś mieć świadomość jak sprawa wygląda naprawdę.

Przede wszystkim – co jest zaskoczeniem dla wielu osób rozpoczynających przygodę z gastronomią – takie niewielkie lokale, które lubimy najbardziej – nie zatrudniają dodatkowych osób do układania brudnych naczyń w zmywarce lub sprzątania sali. Jeśli lokal ma ogródek letni – zauważymy szybko, że nie ma w nim ogrodnika. Oznacza to, że osoba serwująca kawę ma znacznie więcej obowiązków niż wydawałoby się na pierwszy rzut oka. Ktoś przecież sadzi kwiatki w doniczkach na parapetach i myje podłogę… Wbrew pozorom pracy poza godzinami otwarcia lokalu jest mnóstwo. Oprócz ogromnej wiedzy o kawie i wprawie w zdobieniu napoju mlecznymi wzorkami – trzeba mieć w sobie dużo pokory aby móc wykonywać ten zawód. Nawet najlepszy kurs baristyczny to podstawa – ale może nie wystarczyć.

Własna kawiarnia – pomysł na biznes

Jeśli nie przeraża Cię ten stan rzeczy i mimo wszystko myślisz o założeniu kawiarni, musisz zrobić dobry biznesplan. Kawa jest produktem stosunkowo tanim – oznacza to, że niemal każdy może sobie na nią pozwolić, przynajmniej raz na jakiś czas. Polacy coraz rzadziej umawiają się z przyjaciółmi w domu – popularniejsze są wspólne wyjścia. Również na spotkania biznesowe trudno wymarzyć sobie lepsze miejsce niż kawiarnia. Wydawać więc by się mogło, że to żyła złota. Ale licząc koszty i zyski musisz wziąć pod uwagę:

  • Lokalizację kawiarni

Ilu osobom będzie tam po drodze? Czy w złą pogodę nadal możesz liczyć na spory ruch?

  • Koszty utrzymania lokalu

Poza czynszem – musisz opłacić media, wywóz śmieci itp.

  • Koncesja

Jeśli chcesz aby w Twoim menu zagościła także kawa z whisky albo po prostu Prosecco latem i wino na wernisażach – musisz liczyć się z koniecznością załatwienia formalności i wnoszenia regularnej opłaty za zezwolenie na sprzedaż alkoholu.

  • ZAiKS

Na pewno myślisz o tym, aby w Twoim lokalu wspaniały klimat tworzyła sącząca się z głośników dobra muzyka. Niestety aby tak się stało musisz regularnie wnosić opłatę za jej odtwarzanie do różnych stowarzyszeń, chroniących prawa autorskie wykonawców i kompozytorów. Oprócz najpopularniejszego ZAiKSu istnieje jeszcze SAWP, STOART, ZPAV, SFP i ZASP. Wszystkie te organizacje pobierają opłaty za puszczanie muzyki w miejscach publicznych oraz odtwarzanie filmów. Dla lokali, które faktycznie dobrze się mają nie jest to wydatek przekraczający możliwości – ale co z małymi, dopiero otwartymi biznesami? Dla takich ten koszt jest ogromny i warto przyjrzeć się innym możliwościom. Sposobem na ominięcie ZAiKSu jest wykupienie dostępu do platform oferujących muzykę niezrzeszonych artystów. Koszt jest dużo mniejszy – np. musicdays.pl to dostęp do niszowej muzyki za 39zł miesięcznie. Jest to fantastyczne wyjście – ale musisz się liczyć z tym, że nie będziesz miał możliwości puszczania znanych przebojów – do dyspozycji jest kilka kanałów z muzyką jazzową czy popową – ale wykonywaną przez mało znanych twórców.

  • Wydatki na opakowania i środki czystości

Obliczając koszty weź pod uwagę ogromną ilość środków czystości i opakowań jednorazowych, jaka znika w ciągu dnia z takich miejsc. Niestety – papierowy kubek jest dla klienta gratis – a podnosi koszt wyprodukowania kawy. Nieznacznie – ale w skali miesiąca jest to znaczący wydatek.

  • Personel

Choćbyś bardzo chciał – nie dasz rady wszystkiego zrobić sam. Musisz liczyć się z koniecznością zatrudnienia personelu. Czasy dla pracodawców nie są łatwe – koszty zatrudnienia pracownika są ogromne a znaleźć odpowiednich ludzi nie jest łatwo. Ale to właśnie oni tworzą klimat lokalu i mają znaczący wpływ na to, czy goście będą chcieli zostać w nim dłużej oraz czy wrócą.

  • Fundusz remontowy

Częste użytkowanie wnętrza przez sporą ilość osób przekłada się na szybkie zużycie sprzętów, mebli, konieczność regularnego odświeżania toalet czy systematycznych napraw wyposażenia lokalu.

  • Serwis sprzętu

Także sprzęt (ekspres do kawy, lodówki czy zmywarki) wymagają regularnego serwisowania – a przecież zdarza się także, że mimo to się psują.

  • Ubezpieczenie kawiarni

W wydatkach trzeba także uwzględnić ubezpieczenie kawiarni. W zależności od wielkości biznesu będzie to inny koszt.

Ubezpieczenie kawiarni

To tylko najważniejsze punkty, które znajdą się na liście kosztów każdego lokalu. Oczywiście nie licząc inwestycji na jego otwarcie i dostosowanie wymogów sanepidu –  tutaj, mimo zapewnień internautów na forach, nie ma cudów – nawet w przypadku bardzo małego biznesu jest to 80 – 100 tysięcy złotych. Żeby otworzyć coś większego, z szerszym menu – trzeba liczyć się z kosztem kilkuset tysięcy złotych. Łatwo więc policzyć, jak dużo kaw trzeba sprzedać, żeby inwestycja się zwróciła a koszty zostały pokryte. Przy tak ogromnych wydatkach nierozważnie jest zapominać o bardzo ważnej pozycji budżetu – o ubezpieczeniu lokalu. Przede wszystkim – jeśli jest on nasz – sama nieruchomość wymaga ochrony – każde bowiem zalanie lub pożar – wiąże się z wyłączeniem biznesu na jakiś czas – a to ogromna strata finansowa dla właściciela. Poza tym sprzęt, który jest przecież wiele wart – sam ekspres do kawy to wydatek od kilku do kilkudziesięciu tysięcy złotych. Mając świadomość wartości tych sprzętów nierozsądne byłoby nie opłacanie polisy ubezpieczeniowej. Warto także pomyśleć o samych pieniądzach w kasie – mimo popularności płatności kartą – tak małe kwoty wciąż często płacimy gotówką. Pod koniec dnia może uzbierać się spora suma i powinna być ubezpieczona od kradzieży. Poza tym niezbędne jest ubezpieczenie kawiarni w postaci OC. Działalność gastronomiczna to ogromna odpowiedzialność – w sytuacji,  gdy klient się zatruje lub poparzy – polisa OC jest niezbędna! Wiele lokali decyduje się także na ubezpieczenie NNW dla pracowników. Przeważnie jest to ubezpieczenie grupowe, które chroni na wypadek uszczerbku na zdrowiu – a takie w tej branży zdarzają się często.

Własny biznes

Okazuje się więc, że prowadzenie kawiarni czy restauracji to nie taka prosta sprawa. Aby zrobić dobry biznesplan trzeba wziąć pod uwagę wiele czynników, o których zwykle nie myślimy odwiedzając miłe knajpki w centrach miast. Warto jednak mieć świadomość, że prowadzenie lokalu czy bycie baristą – to ogromna satysfakcja i sposób na życie. Nie bez powodu w Polsce działa ponad 60 tysięcy różnych lokali gastronomicznych! Może więc warto zostać przedsiębiorcą? Jeśli jesteś młody i niedoświadczony – na pewno dobrym pomysłem będzie na początek spróbowanie swoich sił w takim miejscu. Dobre szkolenie i zdobycie doświadczenia to podstawa sukcesów, jeśli marzysz o własnym lokalu.

ubezpieczenie OC dla firmy

The following two tabs change content below.

Karolina Burzyńska

Od 2017 roku redaktor Przewodnika Ubezpieczeniowego. Związana z branżą ubezpieczeniową od kilku lat. Dzięki zamiłowaniu do dziennikarstwa internetowego Poradnik tworzony przez specjalistów nabiera kształtu przyjaznego odbiorcom.

Chcesz być na bieżąco? Zapisz się na nasz newsletter!

Zawarte są w nim informacje odnośnie proponowanych polis, które obecnie są najbardziej aktualnymi newsami na polskim rynku ubezpieczeniowym.

Nie znalazłeś dla siebie odpowiedniego ubezpieczenia?

Pozwól nam na indywidualny dobór polisy do Twoich potrzeb. Pomogą Ci nasi eksperci!

ubezpieczenie OC