Wiele osób raz na jakiś czas myśli o tym, aby rzucić pracę i otworzyć klimatyczny lokal – kawiarnię lub restaurację. Z czym się wiąże ta praca? Czy warto zamienić bezpieczny etat na spełnienie marzeń o własnej kawiarni? Jakie ubezpieczenie kawiarni jest niezbędne?
Kto to jest barista?
Na pierwszy rzut oka wydaje się, że to osoba, która stoi za barem, uśmiecha się i parzy pyszną kawę rysując na niej piękne wzorki. Czy tak jest do końca? Przyglądamy się dziś pracy w kawiarni – jeśli marzysz o swoim biznesie w tej branży – powinieneś mieć świadomość jak sprawa wygląda naprawdę.
Przede wszystkim – co jest zaskoczeniem dla wielu osób rozpoczynających przygodę z gastronomią – takie niewielkie lokale, które lubimy najbardziej – nie zatrudniają dodatkowych osób do układania brudnych naczyń w zmywarce lub sprzątania sali. Jeśli lokal ma ogródek letni – zauważymy szybko, że nie ma w nim ogrodnika. Oznacza to, że osoba serwująca kawę ma znacznie więcej obowiązków niż wydawałoby się na pierwszy rzut oka. Ktoś przecież sadzi kwiatki w doniczkach na parapetach i myje podłogę… Wbrew pozorom pracy poza godzinami otwarcia lokalu jest mnóstwo. Oprócz ogromnej wiedzy o kawie i wprawie w zdobieniu napoju mlecznymi wzorkami – trzeba mieć w sobie dużo pokory aby móc wykonywać ten zawód. Nawet najlepszy kurs baristyczny to podstawa – ale może nie wystarczyć.
Własna kawiarnia – pomysł na biznes
Jeśli nie przeraża Cię ten stan rzeczy i mimo wszystko myślisz o założeniu kawiarni, musisz zrobić dobry biznesplan. Kawa jest produktem stosunkowo tanim – oznacza to, że niemal każdy może sobie na nią pozwolić, przynajmniej raz na jakiś czas. Polacy coraz rzadziej umawiają się z przyjaciółmi w domu – popularniejsze są wspólne wyjścia. Również na spotkania biznesowe trudno wymarzyć sobie lepsze miejsce niż kawiarnia. Wydawać więc by się mogło, że to żyła złota. Ale licząc koszty i zyski musisz wziąć pod uwagę:
- Lokalizację kawiarni
Ilu osobom będzie tam po drodze? Czy w złą pogodę nadal możesz liczyć na spory ruch?
- Koszty utrzymania lokalu
Poza czynszem – musisz opłacić media, wywóz śmieci itp.
- Koncesja
Jeśli chcesz aby w Twoim menu zagościła także kawa z whisky albo po prostu Prosecco latem i wino na wernisażach – musisz liczyć się z koniecznością załatwienia formalności i wnoszenia regularnej opłaty za zezwolenie na sprzedaż alkoholu.
- ZAiKS
Na pewno myślisz o tym, aby w Twoim lokalu wspaniały klimat tworzyła sącząca się z głośników dobra muzyka. Niestety aby tak się stało musisz regularnie wnosić opłatę za jej odtwarzanie do różnych stowarzyszeń, chroniących prawa autorskie wykonawców i kompozytorów. Oprócz najpopularniejszego ZAiKSu istnieje jeszcze SAWP, STOART, ZPAV, SFP i ZASP. Wszystkie te organizacje pobierają opłaty za puszczanie muzyki w miejscach publicznych oraz odtwarzanie filmów. Dla lokali, które faktycznie dobrze się mają nie jest to wydatek przekraczający możliwości – ale co z małymi, dopiero otwartymi biznesami? Dla takich ten koszt jest ogromny i warto przyjrzeć się innym możliwościom. Sposobem na ominięcie ZAiKSu jest wykupienie dostępu do platform oferujących muzykę niezrzeszonych artystów. Koszt jest dużo mniejszy – np. musicdays.pl to dostęp do niszowej muzyki za 39zł miesięcznie. Jest to fantastyczne wyjście – ale musisz się liczyć z tym, że nie będziesz miał możliwości puszczania znanych przebojów – do dyspozycji jest kilka kanałów z muzyką jazzową czy popową – ale wykonywaną przez mało znanych twórców.
- Wydatki na opakowania i środki czystości
Obliczając koszty weź pod uwagę ogromną ilość środków czystości i opakowań jednorazowych, jaka znika w ciągu dnia z takich miejsc. Niestety – papierowy kubek jest dla klienta gratis – a podnosi koszt wyprodukowania kawy. Nieznacznie – ale w skali miesiąca jest to znaczący wydatek.
- Personel
Choćbyś bardzo chciał – nie dasz rady wszystkiego zrobić sam. Musisz liczyć się z koniecznością zatrudnienia personelu. Czasy dla pracodawców nie są łatwe – koszty zatrudnienia pracownika są ogromne a znaleźć odpowiednich ludzi nie jest łatwo. Ale to właśnie oni tworzą klimat lokalu i mają znaczący wpływ na to, czy goście będą chcieli zostać w nim dłużej oraz czy wrócą.
- Fundusz remontowy
Częste użytkowanie wnętrza przez sporą ilość osób przekłada się na szybkie zużycie sprzętów, mebli, konieczność regularnego odświeżania toalet czy systematycznych napraw wyposażenia lokalu.
- Serwis sprzętu
Także sprzęt (ekspres do kawy, lodówki czy zmywarki) wymagają regularnego serwisowania – a przecież zdarza się także, że mimo to się psują.
- Ubezpieczenie kawiarni
W wydatkach trzeba także uwzględnić ubezpieczenie kawiarni. W zależności od wielkości biznesu będzie to inny koszt.
Ubezpieczenie kawiarni
To tylko najważniejsze punkty, które znajdą się na liście kosztów każdego lokalu. Oczywiście nie licząc inwestycji na jego otwarcie i dostosowanie wymogów sanepidu – tutaj, mimo zapewnień internautów na forach, nie ma cudów – nawet w przypadku bardzo małego biznesu jest to 80 – 100 tysięcy złotych. Żeby otworzyć coś większego, z szerszym menu – trzeba liczyć się z kosztem kilkuset tysięcy złotych. Łatwo więc policzyć, jak dużo kaw trzeba sprzedać, żeby inwestycja się zwróciła a koszty zostały pokryte. Przy tak ogromnych wydatkach nierozważnie jest zapominać o bardzo ważnej pozycji budżetu – o ubezpieczeniu lokalu. Przede wszystkim – jeśli jest on nasz – sama nieruchomość wymaga ochrony – każde bowiem zalanie lub pożar – wiąże się z wyłączeniem biznesu na jakiś czas – a to ogromna strata finansowa dla właściciela. Poza tym sprzęt, który jest przecież wiele wart – sam ekspres do kawy to wydatek od kilku do kilkudziesięciu tysięcy złotych. Mając świadomość wartości tych sprzętów nierozsądne byłoby nie opłacanie polisy ubezpieczeniowej. Warto także pomyśleć o samych pieniądzach w kasie – mimo popularności płatności kartą – tak małe kwoty wciąż często płacimy gotówką. Pod koniec dnia może uzbierać się spora suma i powinna być ubezpieczona od kradzieży. Poza tym niezbędne jest ubezpieczenie kawiarni w postaci OC. Działalność gastronomiczna to ogromna odpowiedzialność – w sytuacji, gdy klient się zatruje lub poparzy – polisa OC jest niezbędna! Wiele lokali decyduje się także na ubezpieczenie NNW dla pracowników. Przeważnie jest to ubezpieczenie grupowe, które chroni na wypadek uszczerbku na zdrowiu – a takie w tej branży zdarzają się często.
Własny biznes
Okazuje się więc, że prowadzenie kawiarni czy restauracji to nie taka prosta sprawa. Aby zrobić dobry biznesplan trzeba wziąć pod uwagę wiele czynników, o których zwykle nie myślimy odwiedzając miłe knajpki w centrach miast. Warto jednak mieć świadomość, że prowadzenie lokalu czy bycie baristą – to ogromna satysfakcja i sposób na życie. Nie bez powodu w Polsce działa ponad 60 tysięcy różnych lokali gastronomicznych! Może więc warto zostać przedsiębiorcą? Jeśli jesteś młody i niedoświadczony – na pewno dobrym pomysłem będzie na początek spróbowanie swoich sił w takim miejscu. Dobre szkolenie i zdobycie doświadczenia to podstawa sukcesów, jeśli marzysz o własnym lokalu.
- Październik miesiącem świadomości i profilaktyki raka piersi - 16 października 2020
- Jak działa telemedycyna? - 15 września 2020
- Polisa Nadziei – polisa OC/AC, dzięki której każdy może pomóc - 7 września 2020