Odszkodowanie z OC lub AC może być różne. Czasem, aby uzyskać właściwą kwotę, trzeba się odwołać od decyzji ubezpieczyciela. Ale zawsze prędzej czy później trzeba podjąć decyzję dotyczącą naprawy. Części oryginalne czy zamienniki? Jak zdecydować?
Naprawa z ubezpieczenia AC
Jeśli jedynym ubezpieczeniem, które może pokryć koszty koniecznej naprawy jest Autocasco, wiadomo jakie części zostaną użyte do tego celu. Decyzję podejmuje sam właściciel pojazdu w momencie podpisywania umowy ubezpieczeniowej. To wtedy właśnie zapada decyzja o tym, czy w razie zniszczenia samochodu do jego naprawy zostaną użyte części oryginalne czy zamienniki. Wybór napraw z użyciem jedynie tych elementów, które opatrzone są logotypem producenta z pewnością sprawi, że składka będzie wyższa. Ubezpieczenie AC i tak jest sporym wydatkiem, dlatego tylko niektóre osoby przy ustalaniu warunków polisy podejmują taką decyzję.
Naprawa z ubezpieczenia OC sprawcy
Większość użytkowników samochodów nie kupuje Autocasco, a jedyną polisą, jaka ich chroni na drodze, jest OC. Jest to ubezpieczenie obowiązkowe, które chroni poszkodowanego w razie kolizji czy wypadku. Jeśli zatem konieczna jest naprawa samochodu sprawcy, odszkodowanie z tego tytułu nie jest mu należne. Ubezpieczenie OC wszystkich kierowców to pewność, że jeśli właściciel auta nie jest winny zdarzenia, dostanie pieniądze na naprawę szkody. I tu pojawia się pytanie – czy części, które uległy uszkodzeniu i są niezbędne, aby samochód odzyskał stan sprzed kolizji będą oryginalne?
Przeczytaj także: Co grozi za brak OC? W 2019 roku wzrastają opłaty karne!
Części oryginalne czy zamienniki?
W przypadku ubezpieczenia AC sprawa jest jasna – o tym, jakie części zostaną użyte decyduje zapis w umowie. W przypadku finansowania naprawy z polisy OC sprawa się komplikuje. Ubezpieczyciel zobowiązany jest bowiem do przywrócenia stanu pojazdu sprzed wystąpienia szkody, zatem decyzja o tym, czy wybrane zostaną części oryginalne czy zamienniki, podejmowana jest na podstawie wielu danych.
Aby spełnić zawarty w wytycznych Komisji Nadzoru Finansowego obowiązek, należy wziąć pod uwagę:
- stan techniczny pojazdu przed wypadkiem,
- jego wiek,
- przebieg,
- rodzaj wcześniej używanych części i ich stan.
Po naprawie uszkodzeń, które są wynikiem kolizji drogowej, samochód nie może być ani w lepszym, ani w gorszym stanie, niż przed wypadkiem.
Jeśli zatem przed zdarzeniem użyte części zamienne były mocno wyeksploatowane, poszkodowany nie może liczyć na to, że naprawa samochodu to okazja do wymiany i tak zużytych, nieoryginalnych części, na nowe – w dodatku lepszej jakości. Podstawowa zasada dotycząca ubezpieczeń mówi bowiem, że poszkodowany nie może się wzbogacić na poniesionej szkodzie, nie może także być stratny z powodu zbyt niskiego odszkodowania.
Naprawa z ubezpieczenia OC – kiedy ubezpieczyciel musi pokryć koszt części oryginalnych?
Istnieją jednak pewne sytuacje, w których wzięty pod uwagę do wyliczenia odszkodowania koszt naprawy musi być oparty o ceny części oryginalnych:
- samochód wciąż jeszcze jest objęty gwarancją i dotąd naprawiany był wyłącznie przy użyciu oryginalnych części od producenta,
- poszkodowany serwisował dotąd samochód wyłącznie za pomocą oryginalnych części, a użycie zamienników spowodowałoby spadek jego wartości.
Warto jednak pamiętać, że nawet używanie części zamiennych nie jest powodem do tego, aby wycena szkody odbywała się z uwzględnieniem najniższych dostępnych cen najniższej jakości zamienników. Trzeba bowiem wiedzieć, że elementy samochodów pozbawione logotypu producenta niekoniecznie muszą być niskiej jakości.
Jakie rodzaje zamienników są obecne na rynku części samochodowych?
Części nieoryginalne, czyli takie, które pozbawione są logo producenta, oznaczone są według grup:
oznaczenie Q
To części, które są produkowane na tej samej lini produkcyjnej, co części oryginalne, z logo. Jednak są pozbawione znaku identyfikującego markę samochodu, zamiast tego jest logo producenta części.
oznaczenie P
Takie części mają taką samą lub porównywalną jakość, co części oryginalne i są polecane przed dystrybutora.
oznaczenie Z
To elementy, które nie mają żadnych certyfikatów ani zaświadczeń o jakości, wśród nich jest jednak grupa oznaczona znakiem ZJ, która jest polecana przez dystrybutorów aut.
Przeczytaj także: Wariant serwisowy czy kosztorysowy – który wybrać przy rozliczaniu szkody?
- Październik miesiącem świadomości i profilaktyki raka piersi - 16 października 2020
- Jak działa telemedycyna? - 15 września 2020
- Polisa Nadziei – polisa OC/AC, dzięki której każdy może pomóc - 7 września 2020